Rapska lađa otplovila na konferenciji

Isticanje vrijednosti Raba kao otoka bogate pomorske baštine, uz naglašavanje kulture pomorstva i podizanjem svijesti o brodovima i brodicama koje su nekada davno povezivale otočane s priobalnim dijelom hrvatske, bio je fokus online konferencije „Rapsku lađu čeka more“ koja je održana u četvrtak, 6. svibnja 2021.

Konferencija je isticala ulogu rapske lađe kao prijevoznog sredstva, kulturološkog spomenika i ujedno prezentiranje izrade makete rapske lađe kao dio projekta „Moj mali škver“ te je okupila djelatnike turističke zajednice otoka Lopara, profesore tehničke kulture osnovnih i srednjih škola te profesora usmjerenih na brodostrojarstvo i brodogradnju. Uz predstavljanje tradicijske brodogradnje otoka Raba, prikazana je metoda izrade modela rapskih plovila u obliku modela makete broda. Jedna od tih maketa je i rapska lađa, koju će profesori u svojim školama i drugim obrazovnim ustanovama iz područja tehničke kulture imati priliku izrađivati sa svojim učenicima.

Prisutne na konferenciji je pozdravila tajnica Hrvatskog saveza brodomaketara Olivera Stanić, uvažavajući potrebu za brodomodelarskim radionicama u svojstvu redovitog programa školske ili izvanškolske aktivnosti, te pozivajući profesore na suradnju u sklopu projekta „Moj mali škver.“ Istaknuvši potrebu  za brodomaketarstvom u funkciji razvoja kreativnost i mašte kod djece koje prilikom izrade jedne makete broda mogu naučiti više segmenata iz područja pomorstva, kao što su tehnike izrade, povijest broda i značajke brodova i brodica za te krajeve.

Direktor Turističke zajednice općine Lopar Marin Mušćo naglasio je važnost rapske lađe kao dijela budućeg postava u sklopu projekta „Čovik i more – ribarska i pomorska baština Lopara“. U sklopu istoimenog projekta izradit će se i multimedijalni/interpretacijski centar ribarske i pomorske baštine čiji je opći cilj prikazati vrednote loparske kulturne i prirodne baštine kao temelja održivog razvoja ribarstvenog i akvakulturalnog područja  Lopara.

Potom je uslijedilo predstavljanje edukacijskog kita „Moj mali škver“, tijekom koje je naglašena  njihova uporabna vrijednost u nastavi tehničke kulture. Vedran Petrušić iz Hrvatskog saveza brodomaketara nastavio je isticati kako djeca i mladi korištenjem edukacijskog kita mogu naučiti nešto više o pomorstvu i pomorskoj baštini te kako taj edukacijski kit može potaknuti njihov interes prema brodomaketarskom umijeću.

Svi nastavnici i pedagozi iz područja tehničke kulture svojim sudjelovanjem na konferenciji ostvarili su mogućnost da početkom lipnja dobiju novu edukacijsku mapu sačinjenu od pet maketa brodova – rapske lađe, neretvanske trupice, kajaka, riječnog broda Biokovo i riječkog „Uragana“.

Kako se izrađivao računalni model rapske lađe i kako je dokumentacija predana od strane Matice hrvatske Raba za njegovu daljnju obradu kroz fotorealističnu vizualizaciju prezentirali su profesori Marko Hadjina i Tin Matulja sa Zavoda za brodogradnju i inženjerstvo morske tehnologije Tehničkog fakulteta u Rijeci. Prikazali su kako su se mjere iz stvarnih dimenzija pomoću 3D scana prebacivale u njegov 3D model. Time su napravili uvod za predavanje djelatnika Hrvatskog saveza brodomaketara, Ivana Kukuljana, koji je predstavio program za 3D modeliranje SketchUP. Uz pomoću programa okupljeni su izradili model broda rapske lađe, kako bi prezentirao profesorima mogućnost modernizacije rada u tehničkoj kulturi i kako stečena znanja s radionice mogu prenijeti na svoje učenike.

Konferencija je istaknula kako djelatnici tehničke struke vide potencijal u radionicama koje ističu brodomodelarstvo kroz narativni i tehnički dio izrade neke brodice.

Okupljenima na konferenciji svidjela se metodologija rada tijekom koje su se mogli upoznati s prikazom jedne brodice, što kroz njezino nastajanje, do procesa rekonstrukcije i oživljavanja u obliku makete broda. Istaknuli

Dogovoren je nastavak suradnje između Hrvatskog saveza brodomaketara i okupljenih profesora koji su iskazali interes za cjelogodišnjom edukacijom profesora iz korištenja 3D tehnologije.

Hrvatski savez brodomaketara će nastaviti širiti popis škola koje su prihvatile brodomodelarstvo kao dio izvannastavne aktivnosti u nadi da će nekom od učenika probuditi interes za dublje istraživanje ovakve vrste tehničkih aktivnosti, što možda dovede i do novih naraštaja brodomaketara u Hrvatskoj.